Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

#otillräcklig - en hycklande kampanj

Kategori: Diskussion

Det är väl ingen som missat Aftonbladets "satsning" #otillräcklig ?
 
 
Först reagerade på hashtagen och tänkte "jaha de måste mena att psykvården är otillräcklig,
- fan det var ju riktigt smart!!" Hehe. Så fel man kan ha. Vi får ändå inte glömma att det är 
NÖJESBLADET som har denna klick-kampanj!
 
Så här skiver Jan Helin som är "publisher" : 
 
 
 
Det handlar alltså om att vi ska tycka det är okej att vara otillräcklig..?
För att krossa tabun går alltså människor ut å säger "jag är också otillräcklig hallå det är okej". Jag tror inte att vårat (psykiskt sjuka) problem med tabun eller psykiatriska vården att VI känner oss otillräckliga?
 
Det är ju vården som är otillräcklig, och andra människors fantasier från Aftonbladets sensationsrubriker
"PSYKSJUK KNIVHÖGG DEN OCH DEN".
 
Det är alltså fortfarande tabu att vara psykiskt sjuk, men inte "otillräcklig"
Varför inte bara #psyksjuk - hashtag? Nej det går ju inte, psyksjuk vill ju ingen vara! 
Gå runt och knivhugga folk å ha sig.
 
Asså jag är lite otillräcklig - inte psykiskt sjuk! 
 
Låt mig skratta. Haha. Var tog tabu-krossningen vägen? Den blir ju bara ännu större!!
 
Och dina berättelser?
Ja fast - berättelser från vanliga människor vill de inte skriva om. Enligt min kontakt med Nöjesbladet har man riktat in sig på "offentliga människor" - kändisar för att det attraherar människor mer.
Kampanjen är precis som en kampanj på H&M - den slutar snart, och då har den genererat ett antal klick.
 

 
Men okej då - jag ska ge kändisarna en chans!
Vad har de då att berätta om sina psykiska sjukdomar?
 
Martin Timell: (numera glad)
 
 
 
Men hallå psykvården! Varför har ingen sagt åt oss att vi bara kan prata med vår ångest så blir det bättre när vi står på ett högt berg? Åh va bra att han berättade att panikångest inte är någon fara, jjag som trodde att folk faktiskt kunde ta livet av sig i en panikångestattack. Va härligt.
 
 
 
Vem mer har vi då som kan tipsa om oss bra saker så vi slutar med att vara psykiskt sjuka.
Jo den alltid löpsedelsaktuelle - Morgan Alling:
 
 
 
Ah tack Morgan, att jag inte fattat att jag kunde bli av med min psykiska sjukdom bara jag slutade inviga köpcentrum. Hade jag vetat det tidigare hade jag inte stått här på Bollnäs torg.. sluta jobba kan ju alla göra.
 

 
Okej men några riktiga berättelser finns det väl?  Så här ser det ut på Aftonbladets sida:
 
 
 
#otillräcklig - SÅ KAN DU BLI MER LYCKLIG!!!
Samtidigt som Aftonbladet kör på sin yttre fasad om kampanjer som handlar om att vi ska sluta tänka oss själva som otillräckliga, att yngre personer hetsar att vara perfekta på alla möjliga sätt, att psykvården inte räcker till, och att folk inte söker hjälp - samt krossa tabun.
 
Detta i vimlet av artiklar om hur smal du kan bli snarast, hur lycklig du kan bli, vilka kläder du måste ha i höst, och vilket som är det viktigaste sminket för dig. Sorry - hyckleri.
 
De som engagerat sig i detta är Suicide Zero som jag tycker är bra och som säkert behöver publicitet,
men Aftonbladet är inte rätt plattform - och om man ska vara med i något tycker jag man måste få fram det viktiga som handlar om psykvård och självmord, otillräcklig vård och att människor ska våga säga att de är psykiskt sjuka - inget hittepåord som gör att alla är lite psyksjuka. Alla är inte det, förlåt.

Kanske ska man börja en hashtag #litecancerkanske för den som känner sig lite förkyld. Ungefär samma sak.

 
 
 

Någon som inte hoppat på kändis-träsket är Filip Hammar som förstår att detta

snarare har en djupare grund än tabu-brytning.

 

En sådan här kampanj är färdiggjord långt innan. På tidningen väntar man på att en stor kändis ska ta livet av sig och sedan sätter man igång ett format som redan är planerat, man samlar kändisar för att få igång flera klick. Kampanjen rider på Robin Williams-vågen. Ska det behöva va så? Att vi bara bryr oss så fort någon känd person dör?

 

Nöjesbladet går ut med att man har prioriterat kändisar? Vet ni varför? Detta enligt den telefonkontakt jag har haft på Nöjesbladet:

För att det är nöje - för att där centrerar man sig på kändisar. Det är ingen djupgående journalistik - journalisterna som arbetar med detta är nöjesjournalister. Inte konstigt att det blir lite fel.

 
 
 
 
 
 

Ska man bara nöja sig med vilken journalistik som helst för att vi ska höras? Jag tycker inte det, jag tycker att detta är #otillräckligt.  Jag tycker vi är värda mer, och en mer värdig journalistik om oss.

 

#alla känner någon - men ingen är någon, man är bara lite #otillräcklig, lite #lagom
 

KOMMENTARER:

  • Antidrom säger:
    2014-09-12 | 21:30:50
    Bloggadress: http://antidrom.blogspot.com

    Att vara kändis och ha lite #lagom mycket psykisk ohälsa som man går ut och berättar om, det är inte särskilt tabu, tycker jag. Det är ju nästan status att vara kändis med psykiskt problem av inte alltför allvarlig art och man klarar av att jobba ändå (helst ska problemet ha hjälpt en framåt i ens karriär, ha varit en "tillgång").

    Mänskligheten får via media en helt förvrängd bild av vad psykisk sjukdom innebär. Antingen får kändis A berätta om hur hen valde bort sin depression, eller så får vi veta om hur någon som begått brott hade "varit i kontakt med psykiatrin några dagar tidigare".

    Media är väldigt bra på att stärka fördomar om psykisk sjukdom, och jag avskyr verkligen kampanjen #otillräcklig

    Svar: :) tack för dina tankar!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: