Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Psyk-festivalen?

Kategori: Diskussion

Alternativ psyk-flagga..
 
 
 
När kommer psyk-festivalen?
När kommer kändisar ur garderoben med sina diagnoser som inte är den "härliga" ADHDn?
När demonstrererar psykpatienterna för sina rättigheter?
Att vara gay/trans etc är inte tabu längre enligt min åsikt.
 
Att vara psykisk sjuk är fortfarande tabu. På arbetsplatsen, i familjen, i samhället,
i den somatiska sjukvården och t o m - i den psykiatriska vården!
 
Psykiskt sjuka har en historia precis som homosexualtiet, kvinnor i allmänhet, och "svarta" slavar.
Det enda som är skillnaden är att ingen gjort uppror än.
Alla ställer upp för varandras skillnader och olikheter - men fortfarande inte för psykiskt sjuka.
 
Psykiskt sjuka är det enda som är accepterat att fortfarande hata, vara rädda för
och ignorera. Det finns inte ens en sida som uttalat står på dess sida, ingen diskussion i media om ens vilka rättigheter vi har.
 
Bara konstaterandet av att vi fortfarande dör, och att statistiken ökar.
Men, varför ska människor bry sig om döda människor - när de uppenbarligen inte har något värde?
 
Det alltid förklarande "valet", att någon väljer att ta livet av sig. Är detsamma som att säga
att homosexuella väljer sin sexualitet, att kvinnor väljer sitt kön och att svarta väljer sin hudfärg.
 
Då låter det helt plötsligt korkat eller hur?
 
 

KOMMENTARER:

  • Eris säger:
    2014-08-02 | 15:28:45
    Bloggadress: http://www.disorderline.blogspot.se/

    Exakt...
    När ska psyksjuka få en garderob att komma ut ur?

    Lidandet i tysthet, i skam, är ju en av de största plågorna.

  • who cares säger:
    2014-08-03 | 08:15:40
    Bloggadress: http://viktorias-secret.blogspot.com

    håller helt med!

  • S säger:
    2014-08-05 | 22:09:22
    Bloggadress: http://ord2.blogspot.se

    Skrattade rakt ut åt flaggan, klockren!

    Du har så rätt.

    Svar: tack :)
    Läs här :)

  • B säger:
    2014-09-05 | 03:03:17

    Du har helt rätt i det du säger/tycker, och det är viktigt att det finns folk som du som vågar ta en ställning vad det gäller psykisk ohälsa - men samtidigt känner jag (som är bipolär) att min diagnos GÖR inte hela mig. Jag är inte min diagnos. Jag är så mycket mer än så, precis som alla andra (även de som du tar upp i detta inlägg). Bipoläriteten är en del utav mig, och visst har den en stor påverkan på hela mitt jag, men det finns även en stor del utav mig som existerar och lever och fungerar helt oberoende av denna jävliga sjukdom/realitet (precis som cancersjuka, invandrare, etc.) Jag är väldigt mån om att inte identifiera mig som 'psyk-sjuk' och 'crazy' och allt fucking annat som man kallas för och ofta känner sig som. Jag är först och främst människa. Och det är viktigt att inte glömma det.

    P.S. Tack för denna webbsida, du har verkligen hjälpt mig och många andra genom denna platform. Food for thought and support <#

    Svar: Förstår det men så länge människor inte går ut med att de har psykisk sjukdom, eller att samhället i stort tar avstånd från det så kommer det vara tabu. Jag har en psykisk sjukdom som begränsar mig, jag ska kunna kalla mig vad som helst utan att bli bedömd. Det är samhället som gjort upp dessa regler, inte vi.
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: