Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Det är OK att vara hobbydeprimerad

Kategori: Diskussion




Det är inte OK att vara deprimerad. Kanske för att begreppet är så uttjatat av medias depp-artiklar med tips på vad du kan göra åt påhittade problem som dåligt väder etc. 

När du säger att du är deprimerad och sjukskriven kopplar "vanliga" människor med den Depp de kände juni 2014 när det var dåligt väder och tycker att du e löjlig. 

Människor vet inte bättre bara. 
Här kunde Aftonbladet givit plats åt en djupdykande artikel i psykiatrin. 
Men istället - dessa meningslösa artiklar om Ingenting. 


KOMMENTARER:

  • Skogsviolen säger:
    2014-06-24 | 16:58:55

    Tack för dina ord - precis så är det... Då man nämner att man är sjukskriven för djup depression så får man höra att det är ju fullkomligt normalt, att alla blir det emellanåt. Tyvärr är det ju inte så enkelt...

    Svar: Ja håller med
    Läs här :)

  • A säger:
    2014-06-24 | 19:43:14
    Bloggadress: http://alfagamma.blogg.se

    Men eller hur? Det var nåt liknande jag hörde/såg häromdan som gjorde mig förbannad. Typ "jag känner mig så deprimerad men sen åker jag till stallet också känns allt bra"- när jag är deprimerad tar jag mig inte till stallet!! Vad tror folk att depression är?! Fast, det finns väl grader i helvetet.

    det går liksom inte att säga nåt till folk heller. Jag försökte berätta om aspergern (ingen sjukdom iofs)- och hon kommenterade att det var "intressant"- och bytte ämne.
    Hur fn kan det vara intressant att jag inte kan tvätta och hela tiden hamnar i bråk för att jag inte förstår?!

    Jag är så less på att folk och media kastar begrepp omkring sig utan att ens fundera över vad det är de säger.

    ursäkta ord diarren

    Svar: Media har mer inflytande på barn och ungdom än vad skola och hem har idag. Så det e ju asvikitigt. Kram
    Läs här :)

  • roxxxy säger:
    2014-06-26 | 08:00:34
    Bloggadress: http://www.nattstad.se/frantically

    Det där blir jag rasande över. Det var likadant när OS var slut, då skrev de några liknande skit-artiklar om hur man skulle överleva "OS-depressionen", och nån leksaks-psykolog tipsade då också om knep att ta till mot "OS-deppigheten". När fotbolls-VM är över kommer det väl nåt sånt igen. Trots det var det ju inte länge sen Aftonbladet gjorde ett seriöst arbete om självmorden bland unga. Då känns det extra konstigt att de samtidigt kan raljera och ta så lätt på depressioner...

    Svar: Hes skrev om det och mailade psykologen som uttalat sig å skällde ut henne :)
    Läs här :)

  • Julle säger:
    2014-06-27 | 02:18:59

    Fy fan vilken begreppsförvirring och mindfuck.och vilka associationsbanor dom skapar som förstör värdena helt och tillståndets sanna innebörd.

    Inte konstigt att dom som lider på riktigt förlöjligas och inte tas på allvar.

    Ryck upp dig ta ett glas mjölk och sätt dig i solen!ungefär..

    Svar: Exakt
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: