Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Sol

Kategori: Diskussion, Tips till psykiatrin

 
"Har du varit ute idag?"
Nr 1 på Toplistan 
"Psykiatrins mest frekventa irrelevanta fråga"
 
 
"Åh Sol och promenad! Kan livet bli bättre?
Åh all min ångest försvinner av en promenad och i solen dessutom!
Herregud här har jag suttit inne i flera månader och varit psykiskt sjuk i flera år och inte fattat
att lite sol gör att jag mår asbra.
Inte bara MÅR jag bättre utan jag ANSES MÅ BÄTTRE så fort solen kommer fram!
Att jag inte fattat det här tidigare. Jag som suttit inne hela mitt liv och aldrig vetat om att sol funnits.
Tänk om jag hade fattat det här på sommaren, då hade jag aldrig mått dåligt då. 
Det fattas bara en kopp te...."
 
 
Jag tror det är det här psyk TROR att jag ska säga när de KONSTANT nu på vårkanten
som en blixt från klar himmel instruerar mig att gå ut i solen OCH ta en promenad.
 
Jag fick snällt förklara för tanten på psyk idag att jag inte alls är hobby deprimerad utan
har psykiska sjukdomar och om solen hade hjälpt mig någonsin med min psykiska sjukdom
så hade jag inte behövt söka hjälp hos dom, speciellt eftersom jag nästan är på psyk konstant under sommaren.
 
Jag vet inte om det är att hobbydeprimerade kändisar som typ Alex Schulman skriver krönikor om hur ALLA människor mår bättre av sol samtidigt som självmordsstatistiken går upp ju mer sommar det blir,
eller om det är den eviga Förväntningen att vi som psykiskt sjuka helt plötsligt inte längre ska ha ångest
och må skit så fort den tittar in, ute. Dessutom sätter man mer ångest och stress på de som då Inte har gått ut - eftersom de har MISSAT sin stora chans att må bra idag. No pressure.
 
Det är ofta som personalen inom psykiatrin refererar till sin egen hobbyångest och glömmer allt
om psykiatriska sjukdomar - på sitt jobb!
 
Är det någon mer som är trött på det EVIGA tjatet om fint väder, promenader och sol?
 

KOMMENTARER:

  • L säger:
    2014-03-16 | 14:51:14
    Bloggadress: http://violentdreams.blogg.se

    haha det är ju rätt lamt att alltid dra den, men fan vad skönt ändå att slippa vinterjackan och 18349yu35 klädesplagg. hehehehehe *alltid naken*

    Svar: jag e iofs tvärtom, ju mer jag kan linda in mig i desto bättre
    Läs här :)

  • Ann-Ki säger:
    2014-03-16 | 17:04:23
    Bloggadress: http://dobbitazz.blogg.se

    Eller ett uttryck som jag är förbannat trött på att höra är: "det är vanligt att man såhär på vårkanten kan känna sig smått deprimerad". Det spelar väl för sjuttan ingen roll om det regna, stormar eller om solen skiner. En känsla är en känsla oavsett väderlek. Mina panikångestattacker styrs icke av vädermakterna, dom kommer när dom kommer... suck!

    Svar: hahaha eller hur!!! väderbundna panikångestattacker ;) härligt att höra att vi är flera som känner så här!
    Läs här :)

  • S säger:
    2014-03-16 | 17:51:08
    Bloggadress: http://ord2.blogspot.se

    När jag tränade som mest och promenerade som mest var jag även inlagd så där fem gånger om året. Så uppenbarligen var det ingen dunderkur för just mig. Jag menar inte att det är fel med träning och sol, men den som vill tjata om sol får göra det med lite stil och känsla ;) Och det är ju faktiskt vanligt med vårdepressioner/vårmanier så även solen har sina fläckar.

    Svar: ja precis, självmordsstatisitiken ökar ju också från maj då borde väl alla vara som lyckligast när våren kommer enl psyk... hade man haft en liten vårdepp hade man nog inte behövt kontakt med psykiatrin...
    Läs här :)

  • Roxxxy säger:
    2014-03-17 | 12:54:35

    Min terepeut tjatade KONSTANT om hur viktigt det var med "utevistelse" (hans egna lilla patenterade uttryck) och "dagsljus" för det skulle "förbättra mitt mående"! Han tvingade mig att skriva en "överenskommelse" om "minst en timmes utevistelse per dag oavsett väder och oavsett min dagsform för mitt måendes skull" och varje gång jag kom på samtal frågade han om jag följt "avtalet". Det klarade jag aldrig att göra så då pikade han mig med att "ja, inte undra på då att du är nedstämd, promenader, utevistelse, dagsljus och motion är av största vikt för att förbättra måendet!" När han var på semester fick jag gå hos en annan terapeut, som försökte få mig att gå på promenad med gångstavar! Hon ringde hem till mig och frågade om jag "varit ut nåt idag" och tjatade om hur mycket hon själv längtade efter att få gå ut på promenad när hon nu satt på sitt rum och "tittade ut på det fina vädret" och jag som "var ledig" (!!!! Vadå ledig, jag var sjukskriven för psykos och självmordförsök, jag var fan inte ledig!!!) men jag som tydligen var "ledig" borde ju "passa på att gå ut"! De fick mig att grina och må så jävla dåligt med sitt tjat om att gå ut och jag fick så fruktansvärt dåligt samvete själv också för att de fick mig att känna som om jag borde gå ut och att jag var lat och usel som inte klarade det.

    Svar: fyfan vilka as!!!! det är ju verkligen så, de tycker att man ska passa på när man e ledig när man faktiskt är sjuk.. uhh trött på idioter.. KRAM
    Läs här :)

  • Tonks säger:
    2014-03-17 | 16:34:17
    Bloggadress: http://ettpsykfallsvardag.blogspot.com

    Oh ja, evinnerligt trött!!

    Svar: haha tack för ditt stöd ;D Kram!
    Läs här :)

  • roxxxy säger:
    2014-03-17 | 16:40:45

    Hej igen,
    :-)
    Ville bara skicka en länk angående det du skrev om att "hobbydeprimerade kändisar som typ Alex Schulman skriver krönikor om hur ALLA människor mår bättre av sol"....

    Här skrev han nyligen just en liten krönika om det välgörande solskenet som fick honom att "slappna av och hans axlar att sjunka ner" etc...

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article18507746.ab

    Han avslutar med den fina uppmaningen att:

    "Kan vi inte försöka ta hand om oss den här gången. Vi kan väl försöka vara starka bara ett par månader till, för löftet är ju att vi ska snart vada i det junihöga gräset.
    Vi ska ligga utsträckta som tvärgator mitt i sommaren och blunda och lyssna på ljudet av myggor och gräsklippare.
    Vi kämpar lite till, så är vi snart där."

    Ja, TÄNK om det vore så enkelt! Kämpa lite till, snart kommer solen och då blir ju ALLT bra....

    Svar: haha ja det var den krönikan jag tänkte på.. var så extremt äcklig krönika så jag höll på å bli ännu mera crazy :Å
    Läs här :)

  • C säger:
    2014-03-18 | 17:40:26
    Bloggadress: http://alltoviktigtochviktigt.blogspot.se/

    Jag har inte hört så mycket tjat om solen men att det är bra att vara ute. När jag då förklarar att jag har tre hundar och är ute så mycket jag orkar brukar de ändra taktik. Då får jag oftast förklarat för mig hur mycket energi man får av att vara ute. Det stämmer lika illa för all min energi går åt till att orka gå ut med djuren och sen är jag slutkörd

    Svar: :) ja man blir ju så himla pigg... eller så vill dom att man ska bli trött å gå å lägga sig hela tiden..
    Läs här :)

  • Energisnål säger:
    2014-04-15 | 11:38:11
    Bloggadress: http://energisnal.se

    Det är ju billigt med sol och promenader (om det är i Sverige dvs), men det är nog det som är problemet tror jag.
    Att vi har sol så sällan att det blir ett tvång att skynda sig ut så fort solen visar sig.
    Den stressen finns inte i lite soltätare länder..... /A

    Svar: :)
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: