Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Om du fyller ditt liv med skit. Läs detta.

Kategori: Självmord

När Suicide Zero idag gick ut med att Mia Skäringer skulle vara någon ny ambassadör
blev jag glad för att jag gillar Mia Skäringer. Såg rubriken och blev förvånad över att hon
varit självmordsbenägen, bra att någon går ut med det tänkte jag.
 
 
Öppnade artikeln från aftonbladet; läs här
 
 
 
1.  Uttalandet:
"Om man inte förmår det och bara fyller sitt liv med skit.."
 
Alltså ursäkta? Jag tror ingen av er som har självmordstankar fyller sitt liv med skit.
Jag vet inte vad hon syftar på? Dåliga människor, droger, alkohol...???
Jag tror inte att ni som läser detta, mår dåligt för att ni inte "förmår" att må bra.
Jag tror att ni kämpar som fan med att hitta mening med livet med asjobbiga
symtom och trauman och jag tror inte att det bara är att "fylla sitt liv" med mening
när det knappt finns en psykiatisk vård att få hjälp att fylla den med något alls!
 
2. Hennes klasskamrat hängde sig och hon säger mer eller mindre att det var personens fel (!?)
för att denna fyllde sitt liv med skit? Och att det är var och ens ansvar att fylla det med mening?
 
3. Hon pratar om att människor fyller sitt liv med skit och blir deprimerade! Inte konstigt att
människor är så fientligt instälda mot människor med psykisk sjukdom och depression.
Det enda vi gjort är att fylla våra liv med skit.
 
4. Hon säger nonchanlant och lite glidigt att "hon har väl haft  det i bekantskapskretsen..."?
OM man man ska vara engagerad i något så viktigt varför tar man inte tillfället till akt och säger;
"Det är hemskt att människor tar livet av sig och att de inte får hjälp! Nu ska jag göra mitt yttersta
för att hjälpa människor med dessa tankar!".. Nä.. hon pratar om att hon hade en jobbig fylla när hon var tonåring?
 
5. Känns pinsamt att jag gjort reklam för dessa trots att jag fått gliringar från andra att de
kanske har en annan agenda. 
 
Kommentera vad ni tycker! Vem har behörighet att vara en ambassadör?
 
Talar hon för dig?

KOMMENTARER:

  • Leila säger:
    2014-09-30 | 19:39:16
    Bloggadress: http://violentdreams.blogg.se

    pucko.

  • Med Lenas egna ord säger:
    2014-10-01 | 08:16:31
    Bloggadress: http://ohl.se/lena

    Hon talar verkligen inte för mig! Hon har ingen aning om vad detta handlar om, att vi "fyller våra liv med skit" är i högsta grad förnedrande. När man gör ett självmordsförsök finns inga andra utvägar, man har försökt allt! Den så kallade vården finns inte, i bästa fall får man piller (som gör det ännu lättare att ta livet av sig).
    Nej, Skäringer borde inte få vara ambassadör. Ta in någon som verkligen vet vad det handlar om, måste finnas andra "kändisar" som kan ställa upp.

    Tack för en bra blogg där jag ofta läser!

    Svar: Du har helt rätt! Så jävla pinsamt det här. Kram
    Läs här :)

  • Ludmilla säger:
    2014-10-01 | 10:29:31
    Bloggadress: http://ludmilla.se

    Hej! Man måste ta en kvällstidningsreporters formuleringar med en nypa salt. Självklart tycker inte Mia att man får skylla sig själv. Hon vet mycket väl hur det är att må dåligt.

    Ludmilla Rosengren
    Ordf Suicide Zero

    Svar: Nä men kan inte ta en det med en nypa salt. Om man gör en sådan här viktig intervju vet ALLA att man ska korrläsa intervjun innan den går i tryck. Det vet både hon och borde Suicide Zero veta. Dessutom har SUicide Zero länka till den här artikeln och verkar tycka att den är bra.
    Läs här :)

  • Ludmilla säger:
    2014-10-01 | 12:59:28
    Bloggadress: http://suicidezero.se

    Mia svarar så här:

    Hej! Jag menade naturligtvis inte att man får skylla sig själv om man har en psykisk sjukdom. Då om någonsin behöver man ju hjälp. Dessutom är det ett "och" instoppat i meningen istället för ett "eller" vilket gör att det känns hårt. Jag menade om man inte förmår det (av olika anledningar, så som t ex vid psykisk sjukdom) eller fyller sitt liv med skit (som jag själv gjorde) hur ska man då känna mening. Inget likhetstecken mellan att inte förmå och att fylla sitt liv med skit. Det blir en skillnad när man läser. Jag är ledsen att jag missade detta i genomläsningen av intervjun. Och för att några av er har tagit illa vid sig. Jag hoppas verkligen att ni förstår att jag står på er sida.
    Vänliga hälsningar Mia Skäringer

  • ♥Malin Virvelvind♥ säger:
    2014-10-01 | 13:32:18
    Bloggadress: http://citronsocker.wordpress.com/

    Jag har gått mycket i KBT och tror starkt på att våra tankar kan påverka vårt mående i både positiv och negativ riktning. MEN jag har också varit nere på botten då man faktiskt inte ORKAR styra sina tankar i en positiv riktning. Jag tror inte heller att man när man är på botten medvetet styr sina tankar i en negativ riktning, eller så att säga "fyller sitt liv med skit". Man orkar inte och man kan inte styra sina tankar eller fylla sitt liv med någonting alls. Uttalandet om att fylla sitt liv med mening håller jag med om. Det är viktigt. Men det är inte alls lätt för en person som mår väldigt dåligt och kämpar för att fortsätta andas, fortsätta leva sig igenom ännu en dag. Självmordstankar är mer svårhanterade än så. Men Mia kanske snarare menade att man ska fylla sitt liv med mening i förebyggande syfte, medan man fortfarande orkar, innan man hamnar i den nedåtgående spiralen då det bara blir svårare och svårare...

  • A säger:
    2014-10-03 | 11:14:04

    Att mitt liv var fyllt av allt underbart och jag inte kunde känna det gjorde att jag ville dö.
    :(

    Svar: precis
    Läs här :)

  • Allt oviktigt säger:
    2014-10-03 | 19:25:33
    Bloggadress: http://alltoviktigtochviktigt.blogspot.se/

    För mig så är det lite som om en person med dålig syn skulle bli ambassadör för en organisation för blinda. Personen kan ha en aning om hur det är men kommer aldrig att förstå helt.

    Rent krasst hade jag hellre sett en okänd person med riktig erfarenhet av att må dåligt som ambassadör. Men nu är det som det är och förhoppningsvis gör hon ett bra jobb även om hon aldrig kommer att tala för mig för hon vet inte hur det är att i perioder ha LPT och vara utan rättigheter

    Svar: sant!!!!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: