Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Självmordshot - ?

Kategori: Information, Självmord, Tips till psykiatrin

 
 
 
 
 
 
KOM INTE HÄR OCH HOTA MED SJÄLVMORD!
 
Hur många av er har inte fått höra det av självaste psykiatrin?
 
MEN DU TAR JU ALDRIG LIVET AV DIG!!
 
Som de sa på Enskede Årsta Vantör psykiatri till mig, och även sa klassikern:
 
RING BEGRAVNINGSBYRÅN OM DU VILL TA LIVET AV DIG -INTE HIT!
 
 
 
"Självmordshot" är ett konstigt ord.
Man hotar inte en person med att skada någon annan än sig själv,
man informerar om den överhängade risken
av självmord - alltså på en själv - ingen annan.
 
Ändå blir folk upprörda för att man informerar om att man mår så pass dåligt
att man inte vill leva längre?  Varför?
Är det SÅ provocerande och är människor så själviska att de bara tänker
på att de själva får informationen? Att DOM tycker det är jobbigt, eller?
Skrattretande, fakiskt.
 
Finns det flera hot?
Kanske cancerhot? Kan man ringa akuten och Benbrottshota?
Strokehota? Hjärtinfarktshota?  
 
Suicid är resultatet av en sjukdom och inget man väljer,
det är just därför man ringer och informerar om att det är åt den vägen
det verkar gå.
Och har man en liten del av sig själv (som kanske håller på att försvinna)
som VET att "nu ska jag ringa psykvården" så ta tillvara på den.
Senare kan det vara försent.
 
Och får man fel svar, kan det leda till döden.
Ja detta är ett hot till psyk- personalen.
Ta självmordsinformation på allvar!
 
 
Och skrota det vedervärdiga ordet "SJÄLVMORDSHOTA"
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Sanna säger:
    2015-03-14 | 23:19:54
    Bloggadress: http://insaniacparttwo.blogspot.se/

    Bra skrivet!

    Svar: Tack :)
    Läs här :)

  • I.S. säger:
    2015-03-16 | 22:08:53

    Sist jag samtalade med min psykolog uppstod en liknande situation. När hon i slutet av timmen säger att vi ses nästa vecka brukar jag vanligtvis inte svara, men den här gången uppstod en obekväm tystnad. Så jag svarade försiktigt "ja, det kan man ju anta...". Då sade hon att hon "inte tycker om sådana hot" på ett sätt som kändes smått obehagligt. Men det var inte menat som ett hot. Jag visste bara inte vad jag annars skulle säga. Hur hon ens kunde tolka det som ett självmordshot förstår jag inte, för jag har aldrig tidigare sagt något som varit särskilt suicidalt (undviker samtalsämnet pga att det är jobbigt, och att jag inte vill att informationen skall komma till mina föräldrars kännedom). Nu vill jag definitivt aldrig mer beröra ämnet, eftersom det uppenbarligen får psykologen att bli arg. Vill inte vara till besvär. I övrigt brukar hon betona vikten av att vi är ärliga mot varandra. Vore det inte i sådana fall värre om jag svarat "vi ses" och sedan inte dykt upp veckan därpå? Jag kan inte lova någonting.

    Svar: Idiotpsykolog fyfan
    Läs här :)

  • Anonym säger:
    2015-04-11 | 07:22:08

    Hej P! Gissa vem som nu lpt:d just på Hagsätra :-( PD

    Svar: Kul hoppas du kommer därifrån levande. Jävlas med idioterna från mig. Hälsa natthåkan.
    Läs här :)

  • Anonym säger:
    2015-04-12 | 06:24:52

    Ska försöka, du är m på min anhöriglista om du vill r och fråga kram

    Svar: Haha ska fan göra det bara för att de kommer bli så jävla sura
    Läs här :)

  • p säger:
    2015-04-12 | 18:50:21
    Bloggadress: http://psykiatrin.blogg.se

    PD ringde dit men du var inte där enligt dom.

  • Anonym säger:
    2015-04-12 | 21:19:46

    Oj ja tack. Jag ger de samma medicin ggr 100 som de ger mig varje minut, lovar darling. Men kom jag ihåg bytt efternamn, men kan ju inte skriva det här ;-)

    Svar: Hur i helvete ska jag veta det?!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: